söndag 10 februari 2013

New York

Sitter just nu på Gardemoen i Norge och väntar på flyget hem till Sverige. Har haft fem underbara dagar i New York med pappa och bror. Hade lyckan att bli bjuden av bror som en försenad 30-års present. Första dagen när vi kom fram på Tisdag eftermiddag så gick vi till hotellet som låg mitt på Times Square. Spenderade resten av dagen med att kolla in området och shoppingen. Gjorde en tidig kväller efter pub-besök för att orka upp dagen efter i skaplig tid. Jobbigt med tidsonställningen då NYC ligger 6 timmar efter Sverige. Skönt ändå för då tjänade vi lite tid och kom fram tidigt på eftermiddagen vid två.

Andra dagen gick vi runt hela Manhattan och besökte the Empire State Building och avnjöt utsikten från den 106 våningen! Det var så högt att man tappade känslan av att vara höjdrädd. Pratade med en kvinna som jobbade där som hade bott i Harlem i 20 år och hon tipsade om massor med saker man kan göra i New York. Vi gick och gick och gick och åt lunch i China Town och drack te i Soho. Det märktes ganska stor skillnad när man kom in i dom olika stadsdelarna. Soho, ungt och trendigt medans China Town var precis som man förväntade sig och sett på film fast bara med så mycket mera liv och rörelse. Gick sedan ner emot vattnet och Ground Zero och förbi Freedom Tower som blir klart nästa år. Helt sjukt att se vart Twin Tower en gång i tiden stått och hur det faktiskt måste ha påverkat alla. Inte bara New York men hela världen. Känslan av att vara där det hämde var blandad, så tragiskt men viktigt att komma ihåg vad som hände där... Avslutade med att gå ner till vattnet, tittade på Frihetsgudinnan på håll och gick igenom Financial District, Wall Street och börsen. Numera får man tyvärr inte gå in, börsen är stängd för allmänheten sen terrorattacken. På hemvägen passade vi på att shoppa. Jag köpte bland annat Levis jeans till mig och Maya plus lite annat smått och gott. Det är billigt i NYC, och jag blir helt galet exalterad!

Tredje dagen gick vi uptown och började dagen med Armani för att sedan gå igenom Central Park och fikade på ett mysigt café där. Efteråt gick vi till ett museum, mest för att bror ville det. Jag tyckte det mest kändes som om att jag slösade bort dyrbar shopping-tid. Gick sedan Park Avenue och åt lunch på en italiensk restaurang i området. Vandrade i dom fina stadsdelarna och passade på att göra Ralph Lauren, Gucci, Dior, Versace, Michael Kors och massa andra härliga butiker. Köpte barnkläder på Ralph Lauren och blev sjukt sugen på en ny väska från Juicy Couture. Köpte den inte men ångrar mig nu. Den var inte så sjukt dyr som min Louis Vuitton men kostade ändå en del vilket gjorde att jag blev lite snål och inte köpte den. Det ger mig en anledning att åka tillbaka hit och köpa den nästa gång. På kvällen gick vi till ett Steakhouse brevid hotellet och avslutade med ytterligare shopping. Affärerna har öppet till kl 02.00 (lika som krogarna i Sandviken) så det var ju asbra! Kan man inte sova så kan man gå ut och shoppa istället!

På Fredagen gick vi ut för att bara strosa runt och shoppa lite till. Jo, glömde skriva att jag var på Victoria's Secrets dagen innan också. Där spenderade jag flera tusen men det var det värt. Deras underkläder är helt fantastiska och jag som aldrig hittar en bh som passar hittade tre stycken på en gång som passade perfekt. I USA är dom van med att man är smal runt om men har stora bröst för allting i USA är stort! Köpte alla tre plus en massa annat kul. Löpte lite presenter den dagen också och mera till Maya såklart.

Idag, eller i går rättare sagt så hann vi med att återigen shoppa och äta lunch. Jag köpte skor till Tessan som jag lovat men dom som jag hade kollat ut första dagen. Ett par svarta converse i mocka som var fodrade och lite högre var slut. Precis när jag kom in i butiken såldes det sista paret till en ful tant... Grrr! Jag hade passar mycket bättre i dom än den fula tanten! Hon var ju dessutom gammal å det är ju inte jag... Bilen som tog hos till flygplatsen var jättestor och jag passade på att bara njuta av färden, utsikten och min musik på spotify.

Känner att efter dessa dagar av massa skoj så längtar jag ändåe hem, saknar Maya och saknar att ha vara ensam.. Många gånger under dessa dagar har jag gått ut själv och gått. Tycker det är skönast när jag kan strosa runt ensam, titta på folk, shoppa och slinka in på Starbucks för en latte och bara vara ensam med mig själv och mina intryck. Fått mycket tid att reflektera över saker och det har vart bra. Kanske är jag inte så osjälvständig ändå som jag tror. Har kommit på att jag trivs rätt bra i mitt eget sällskap och kan tycka att det är jobbigt att vara för social. Det är också skönt att vara i NYC och vara helt anonym. Ingen som känner en eller har en värdering om en. Ingen som bryr sig om att lilla jag finns och jag kan vara precis vem jag vill i folkmassan. Gillar det, det ger mig en känsla av frihet.

Nu ska det bli skönt ändå att komma hem och inte behöva dela hotellrum med två stycken som snarkar ikapp. Jag behöver ha det tyst och mörkt när jag sover så det ser jag fram emot. Speciellt då jag flygit över tidszonen igen och denna gång förlorar sex timmar. Känner mig lite yr i huvudet och trött nu så antar att jag somnar som en stock i kväll. Eller så har jag ställt om dygnet för mycket redan för enligt svensk tid så är jag van med att gå och lägga mig typ fem sex på morgonen och sova till två tre... Ska hämta mitt gohjärta i morgon så måste se till att sova ordentligt innan dess. Saknar henne så och ska pussa och krama på henne massor!
xxx

Inga kommentarer: